ДЕЯКІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Нарешті прийнято рішення: «Нашому бізнесу потрібен навантажувач! Купуємо! Завтра! Зараз! А він потрібен - на вчора».
І ось настає момент істини. Потрібно ретельно зважити всі плюси та мінуси майбутньої покупки, розрахувати доцільність капіталовкладень. Все це вимагає серйозного підходу. Але для початку давайте розберемося, що це взагалі таке навантажувач? Які вони бувають?
У разі, якщо Ви представляєте велике підприємство, чий парк нараховує десятки одиниць різноманітної вантажної техніки, питання про Вашу обізнаність відпадають. Але якщо Ви в цій справі новачок, ці поради допоможуть визначитися з вибором.
Основним призначенням даної техніки є навантажувальні і розвантажувальні роботи. Серед усіх типів такого обладнання найбільш широке застосування отримали вилкові навантажувачі. Вони універсальні, завдяки чому і користуються таким успіхом. Вила кріпляться на дуплексну або триплексну телескопічну раму з гідроприводом. Це і є головний робочий елемент, а двигун є «серцем» машини.
У будь-якого навантажувача є три основних параметри:
- тип приводу;
- вантажопідйомність;
- висота, на яку піднімається вантаж.
Щоб правильно підібрати машину, яка максимально підходить під Ваші потреби, необхідно мати чітке розуміння завдань, які будуть виконуватися з її допомогою.
ПЕРШИЙ ЕТАП: ПЛАНУВАННЯ
Умови роботи навантажувача та його завдання необхідно піддати ретельному аналізу. Цей розрахунок виявить оптимальний для Вас тип техніки, і стане ясно, чи варто оплачувати додаткові параметри.
Ось список питань, на які потрібно відповісти:
- Чи передбачається робота навантажувача тільки у приміщенні, або на вулиці теж?
- Чи обладнаний склад досить потужною вентиляцією?
- Чи включає робочий маршрут підйоми, спуски, вузькі проїзди або повороти?
- Чи мають склади місця, обмежені певною висотою (дверні отвори і т.п.)?
- Передбачувана ширина проїздів?
- Наскільки задовільний стан покриття на всій довжині робочого маршруту?
- Особливості вантажу і методи складування?
- Чи має вантаж стандартні габарити?
- Приблизна вага?
- Максимальна висота підйому вантажу?
- Показники найбільшої ваги для найбільшої висоти?
- Чи будуть проводитися роботи у вагонах та контейнерах?
- Наскільки точне позиціонування вантажу потрібне при складанні у штабель?
- Чи передбачається складування негабаритних і непалетованих вантажів?
ДРУГИЙ ЕТАП: ГАЗ, БЕНЗИН АБО ЕЛЕКТРИКА?
Автонавантажувач - це різновид вантажної техніки, що працює на двигуні внутрішнього згоряння. Паливом може служити бензин, ДТ або газ. Їх популярність пояснюється, по-перше, низькою початковою ціною (вони приблизно на третину дешевше), а по-друге, універсальністю. Їх з рівним успіхом можна використовувати як на відкритому повітрі, так і у приміщенні. Виняток становлять тільки дизельні двигуни. Їх неодмінні супутники - вихлопні гази, нагрів і сильний шум.
Якщо газові або бензинові машини ще можна застосовувати у приміщенні без додаткового оснащення каталізаторами вихлопних газів, то навантажувачі з дизельним приводом становлять загрозу для здоров'я обслуговуючого персоналу. Хоча моделі цих двигунів останнього покоління практично наздогнали газобензинові за своїми показниками. Тож, якщо умови Вашого складу припускають вантажно-розвантажувальні роботи на вулиці та/або у приміщенні з потужною вентиляцією, оптимальним варіантом буде використання газ-бензинового або дизельного навантажувача. На відміну від електричних, вони не вимагають регулярного заряджання, але потребують набагато більш ретельного та дорожчого ТО і витратних матеріалів. Основну вартість їх утримання становить ціна на паливо. Виходячи з усього вищевикладеного, ми радимо вибирати такий тип двигуна, який Вам найбільше підходить із точки зору заправки.
Розглянемо переваги і недоліки електронавантажувачів. Цей тип двигунів екологічно безпечний, простий в експлуатації і техобслуговуванні, має низький рівень шуму. Все це перетворює електрокар у відмінного помічника. За умов роботи у холодильних камерах, а також на виробництві та складах з легкозаймистою продукцією (папір, хімікати і т.д.) їм просто немає альтернативних варіантів. До недоліків цього виду двигунів можна віднести максимальну тривалість безперервного робочого часу (всього 12 годин) та обов'язкову наявність спецприміщення для підзаряджання АКБ, обладнаного потужною вентиляційною системою.
Початкова вартість теж значно вище (близько 30%), проте швидко окупається більш рідкісним і менш витратним техобслуговуванням. До переваг можна віднести повну відповідність всім європейським вимогам безпеки і довгий термін служби через відсутність двигуна внутрішнього згоряння. А з появою двигунів, що використовують змінний струм, електричні навантажувачі зрівнялися за потужністю з дизельними.
З двигуном визначилися. Переходимо до наступного пункту - висоти підйому каретки.
ТРЕТІЙ ЕТАП: ЩОГЛИ
Одним з основних факторів, які впливають на вартість навантажувального обладнання, є висота, на яку можливо підняти вантаж. Стандартні щогли припускають підняття вантажу на висоту не більше 3 м і не включають операції всередині вагонів або контейнерів. Якщо Ваші умови роботи саме такі - вітаємо, Вам не доведеться додатково витрачатися. Всі стандартні навантажувачі обладнуються дуплексною (двосекційною) щоглою, висота підйому каретки у якої - 3-3,3 м.
У разі робіт у приміщеннях з обмеженням висоти (контейнер, вагон, фура) використовуються вільноходові щогли. На них встановлюється третій циліндр, який забезпечує вільне пересування каретки по всій довжині щогли. Такі навантажувачі ще називають «вагонниками», і вони трохи дорожче стандартних. А ось триплексна (щогла в три складання) обійдеться вже приблизно в 10-15% початкової вартості. Вона також має вільний хід каретки та піднімає вантаж на висоту до 6 м. Для підйому на висоту більше 6 м потрібен індивідуальний розрахунок, але ймовірність оперативної поставки такої щогли вкрай мала.
ЧЕТВЕРТИЙ ЕТАП: ВАНТАЖОПІДЙОМНІСТЬ
Часто можна почути: «У мене маса вантажу 2 тони. Значить, вантажопідйомність повинна бути 2000 кг». Логічно, чи не так? Не так.
Пам'ятаєте, у списку питань з першої частини був пункт про найбільшу висоту підйому вантажу та його стандартність? Виробники часто вказують номінальні показники вантажопідйомності, що залежать від відносного центру ваги - відстані від центра ваги самого вантажу до каретки навантажувача. В умовах стандартної роботи (операції з «європалетами») цей показник, в залежності від виробника і моделі, дорівнює 500-600 мм. Але нестандартний вантаж змінює центр ваги і, відповідно, вантажопідйомність. Тому навантажувач з номінальною вантажопідйомністю 2000 кг просто зариється, якщо на нього навантажити двотонний нестандартний вантаж. Але не слід забувати, що вантажопідйомність зменшується також зі збільшенням висоти. Так що Ваш навантажувач буде смикатися при спробі підняти вантаж на висоту, наприклад, 4,5 м. У сучасних підйомниках номінальні показники зазначаються з розрахунку до 4 м висоти. Чим вище, тим швидше втрачається вага.
Звичайно, у різних фірм-виробників ці показники дещо відрізняються. Але все одно не забудьте уточнити, чи зможе він підняти необхідний вантаж на відповідну висоту. Це допоможе Вам уникнути непотрібних витрат. Є ще один важливий момент.
Якщо Ви зупинилися на варіанті електронавантажувача, обов'язково з'ясуйте потужність його АКБ. Стандартні акумулятори не підходять для операцій із негабаритним вантажем або його підйомом на значну висоту, а також для роботи в умовах холодильних камер. Для цього Вам знадобиться більш потужна батарея.